۱۳۸۸ مرداد ۱۹, دوشنبه

چهل روز فرصت گرانبها برای هماهنگی و برنامه ریزی برای اعتراضات اول مهر در سراسر آذربایجان- م. ن

۱۹م مرداد, ۱۳۸۸

اول مهر روزی فراموش نشدنی در حافظه تاریخی هر فعال آذربایجانی است. روزی است که در آن مجبور شد زبان مادری خویش را هیچ بنگارد و به زبان بیگانه و غیرمادری خویش درس بخواند. در روز اول مهر هر سال استارت زدن سیاست همگون سازی و محو زبانی و فرهنگی ملل غیرفارس ایران و به ویژه تورکها به روز می شود. اعتراضات روز اول مهر اعتراضی مدنی و سمبولیک به این سیاستهای تبعیض آمیز زبانی است. سیاست های تبعیض آمیزی که نه تنها رژیم پهلوی بلکه رژیم جمهوری اسلامی و حتی بخش عظیمی از روشنفکران ملل غیرفارس از حامی ها آن هستند.

بگذریم از اینکه جنبش سبز موضع گیری صریحی در مورد تبعیض زبانی ملل غیرفارس نداشته و اخیرا نیز بعضی از سایتهای فارس محور با مد کردن شعار “استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی” سعی در پر رنگ نمودن ماهیت پان ایرانیستی این جنبش دارند، اما ملت آذربایجان که تاکنون به سیاست سکوت ادامه داده است بایستی در روز اول مهر با شکستن این سکوت وزن سیاسی حرکت ملی–مدنی آذربایجان و خواسته های ملی و دمکراتیک این حرکت مبنی بر برسمیت شناخته شدن زبان تورکی در ایران را به نمایش گذارد. روز اول مهر از این جهت مهم است که هیچ جریان سیاسی نمی تواند اعتراضات ملت آذربایجان در این روز را به نفع جنبش سبز مصادره نماید. اگرچه فعالان حرکت ملی آذربایجان هیچ دشمنی با جنبش سبز نداشته و ندارند اما طبیعتا بدلیل محتوا و هویت مرکز گرایانه این جنبش خواهان همگام شدن با آن نیز نیستند. اگر این جنبش می توانست از دیدگاههای مرکز گرایانه و فارس محور خویش دوری جسته و سیاست شفاف و روشنی در برابر مطالبات به حق ملل غیرفارس ایران و به ویژه تورکها ارائه کند، حداقل می توانست حمایت حاشیه نشینان و آذربایجان را نیز داشته باشد.
اول مهر روزی است که آذربایجان می تواند بصورت مستقل قدرت سازماندهی سیاسی و اعتراضات مدنی خویش را به نمایش گذارد. اعتراض در این روز مهم می تواند آذربایجان را به عنوان قوی ترین و مردمی ترین نیروی سوم سیاسی به ایران و جهان نشان دهد. حرکت ملی آذربایجان بایستی بدور ازحاشیه ها و طرح اهداف زود هنگام بصورت شفاف و جدی اصلی ترین و مقبول ترین خواسته ملی و مدنی خویش مبنی بر برسمیت شناخته شدن زبان تورکی در ایران را قویا طرح کند.
چهل روز برای نمایش چنین قدرت فرصت عمل و برنامه ریزی وجود دارد. بایستی از این چهل روز فرصت حداکثر استفاده را نمود. الان مدیای جهانی با حرص و ولع حوادث ایران را پی گیری می کند. اعتراضات اول مهر در آذربایجان و بخصوص تبریز می تواند شوک بزرگ خبری جهان باشد و خبر از پا گرفتن نیروی سیاسی و جدیدی در ایران بدهد. بالطبع نیروهای نفوذی و امنیتی از هم اینک برنامه ریزی گسترده ای برای دامن زدن به اختلافات بین فعالان حرکت ملی خواهند نمود. نیروهای فعال سیاسی بایستی به درجه ای از بلوغ دست یابند که با سعه صدر و افزایش ظرفیت تحمل یکدیگر سیاست مهار حرکت ملی آذربایجان توسط عوامل رژیم را با شکست مواجهه سازند.
پیشنهاد می شود موارد زیر در دستور کار فعالان اعم از دانشجوئی و غیر دانشجوئی قرار گیرد:

۱- از هم اینک کمیته هایی برای توجیه، خبر رسانی و برنامه ریزی در محلات و شهرهای تورک نشین صورت گیرد.

۲- سایت های فعال و شناخته شده آذربایجانی و به ویژه گوناذ تی وی در راستای ایجاد همگرائی و هماهنگی بین فعالان عمل نماید.

۳- در روز اول مهر اعتراضات مدنی در تمامی مراکز شهری و در ساعات مشخصی از روز سازماندهی شود.

۴- فعالان شناخته شده با مصاحبه های مطبوعاتی و صدور بیانیه ها از اعتراضات مدنی حمایت کنند.

۵- هماهنگی های لازم با فعالان کارگری و فرهنگی و بازاریان جهت اعتصاب سراسری صورت گیرد. در این راستا ضروری است با این دسته از فعالان جلسات هماهنگی تشکیل شود.

۶- لازم است شورای هماهنگی فعالان آذربایجان منسجم تر از گذشته در این راستا فعالیت نماید.

بهرحال آذربایجان چیزی برای باخت ندارد. دفاع از زبان مادری نیازی به تایید آقا هم ندارد. ملت آذربایجان نیز از کسی اجازه چنین تجمعاتی را نمی خواهد. ما می خواهیم از زبان مادری خویش دفاع کنیم. این حق انسانی، شرعی، مسلم و قانونی ماست. امید است فعالان ونویسندگان آذربایجانی نظرات و پیشنهادات خویش را در این خصوص اعلام نمایند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر